onsdag 1. september 2010

Hva jeg tror dagens menneske ikke lærer.

Jeg tror visse personlighets egenskaper kan læres. Da tenker jeg

*Vennelighet
*Ærlighet
*Ydmykhet
*Loyalitet
*Orden
*Tålmodighet
*Selvkontroll

Dette ville vært egnskaper hos mitt tenkte idealmenneske. Hvor ofte opplever jeg at jeg ser slike egenskaper i folk? Det er lite av den slags, tenker jeg. Hva er så årsaken? Jeg tror det kan skyldes dårlig oppdragelse og uansvarlige foreldre. Mange mennesker går inn i et forhold med hverandre som de vet ikke vil vare, og det blir skilsmisse. Da har de kanskje allerede barn de ikke vet hvordan skal oppdras. Barnet ser hvordan foreldrene oppfører seg, og tenker at de skal oppføre seg likedan.

For hundre år siden var standarden i Norge at man gifter seg med en person, og hoder seg så lojal i forhold til denne personen. Man finner ikke på noe tull før man er gift. I dag har jeg inntrykk av at de 10 år gamle barn, har gjerne 7-8 forskjellige kjærester i løpet av et år. Kanskje også 2-3 kjærester samtidig. Denne standarden vil de kanskje ha inntil de er 30 år gamle, hvor de etter hvert reduserer det til 1 kjæreste per 3 år, men kanskje de også har en god del hemmelige affærer utenfor sitt offesielle kjærestefohld.De barn som vokser opp med slike foreldre, vil ikke lære lojalitet og selvkontroll. De vil lære at de alltid skal prioritere å gjøre det som er gøy, uansett hvor moralsk forkastelig det skulle være.

Barn ser tv og er på Internet, de får ADHD eller blir feite og late. De har tid til å bruke opp hele dagen foran en skjerm, men de har ikke til til å lage seg mat. De har ikke tid til å puste den friske luften ute i naturen. Foreldrene vil ikke legge seg opp i hvordan ungene skal oppras. Samfunnets ansvar, tenker de kanskje. FEIL, sier jeg. En slik tenkemåte hos foreldre, kan føre til at vi, det norske samfunn, i fremtiden består av 13 år gamle alkoholikere og narkomane, og en pensjonist robot-oppfinner som lager maskiner til å gjøre alt arbeidet.

4 kommentarer:

  1. Hvor mange barn tror du har ADHD i for eksempel Iran? Hvor mange barn hadde ADHD på 50-tallet? I tiden hvor lærerne hadde spanskrør. Sikkert ikke morro å ha ADHD i undervisningstimene da.

    SvarSlett
  2. Tja, nå viser det seg jo at vi ikke lever lenger i gamletiden og bør heller ikke leve der. Det er greit å trekke frem idealer fra hundre år siden men de er nå ikke kompitabel med dagens standarder som feks det hellige ekteskap. Barn lever i en annen tid en vi levde de har helt nye situasjoner å forholde seg til. Poenget mitt er at det ikke er et spørsmål om å terminere motarbeide slike nye fenomen men å omfavne de og tilpasse de. Nåtiden er ikke så dyster som du fremstiller det. Dagens generasjoner er blant annet mer opplyste, mer mobil, utdannet og levedyktig. De verdiene som du nevner du ikke finnner i folk er nå sånn som så. Jeg kan vedde at en haug med andre hadde fortalt deg at de fant slike egenskaper i sine medmennesker.

    SvarSlett
  3. Da jeg skrev, hadde jeg i tankene at adhd skyldes mat, fysisk miljø, eller sosiale faktorer. Jeg vet ikke hvorfor adhd finnes og burde ikke kritisere adhd mennesker.

    ...

    " Dagens generasjoner er blant annet mer opplyste, mer mobil, utdannet og levedyktig"

    Enn de for hundre år siden? Enn de som levde for 2500 år siden i hellas? Fordi det finnes mer avansert teknologi? Jeg tror at en hver person vil gjennom samtale, forstå at teknologi ikke gjør mennesker til mer gode mennesker. Kanskje er det tvert om.


    "De verdiene som du nevner du ikke finnner i folk...."

    De er å finne i folk, men ikke alle disse verdiene i en person til den grad jeg ville foretrukket. For eksempel det mennesket som føler seg møtt med uvennlighet, vil ifølge min erfaring, svare med uvennlighet, i stedet for å med vennlighet forklare den "slemme/onde" hva han gjør galt.

    SvarSlett
  4. Jeg har 3 stemmer på pollen. Det kan bare bety en ting: krille eller jakob har stemt en ekstra gang. Regel: bare stem en gang. Jeg vil vite med sikkerhet at jeg har kun 2 bloglesere.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...