fredag 4. november 2022

Vil Iran angripe Saudi Arabia?


For noen dager siden skrev The Wall Street Journal en artikkel om at saudiarabisk etterretning har delt informasjon med USA om at de frykter å bli angrepet av Iran i nær fremtid. Jeg har ikke lest artikkelen siden den har blitt plassert bak en betalingsmur. Ground news har registrert at 112 medier har formildet saken.

Bør man ta denne advarselen alvorlig? Ground news har registrert WSJ under blandet faktualitet. Hvis de virkelig har gode kilder, synes jeg det er litt umoralsk av dem å plassere saken bak en betalingsmur. Det blir som å si: Vi er de eneste i verden som advarer mot en fremtidig krig i midtøsten, men om du vil lese om saken så må du betale 2 euro.

Jeg vet ikke om man kan stole på informasjonen som WSJ gir. Foreløbig er det kanskje best å anta at dette kan være sant.

Saudi Arabia er del av en slags militærallianse kalt Peninsula Shield. Jeg vet ikke helt hvordan denne alliansen er ment å fungere. Jeg tolker det slik at dersom Saudi Arabia blir angrepet, så vil også Bahrain, Kuwait, Qatar og UAE bli dratt inn i krigen. I såfall blir VM i fotball, som er ment å starte 20. november, avlyst. Kanskje er et rykte om en mulig fremtidig krig nok årsak til å avlyse VM.

Jeg vil også anta at USA vil komme til forsvar av Saudi Arabia, dersom Iran angriper. For meg virker det som om at Iran er en sterkere militærmakt enn Saudi Arabia. Dersom det kun ble krig mellom disse to landene, så tror jeg at Iran ville ha vunnet. Jeg er langt fra noen ekspert på temaet.

Jeg har ikke så mye nyttig å si om temaet annet en at jeg ville frarådet reiser til Iran og Saudi Arabia på grunn av denne saken. Hvis det virkelig blir krig mellom landene, så vil det bli ganske flaut for verdenspressen, fordi temaet i liten grad har blitt omtalt. Jeg tror ikke det blir krig, men dette bør kanskje eksperter uttale seg om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...