fredag 21. juni 2019

Uke 25: Spirituelle og religiøse spørsmål



Over har jeg lagd en skala for spiritualitet og religiøsitet. Er det mulig å skrive om spiritualitet og religiøse spørsmål på en slik måte at det kan være interessant for hele skalaen av holdinger og livssyn? I dagens innlegg vil jeg iallefall prøve.

Jeg forestiller meg tre forskjellige typer av potensielle lesere. I den ene enden av skalaen har vi de som ikke på noen som helst måte er spirituell eller religiøs. I den andre enden har vi de som er svært religiøse eller spirituelle. En tredje type leser, er en som vil plassere seg selv et sted midt i mellom disse ytterpunktene.

Kan man ta skade av sitt ståsted på denne skalaen? Kan andre rundt deg bli negativt påvirket eller ta skade av ditt ståsted på denne skalaen? Kanskje det ikke finnes noen standardiserte svar på slike spørsmål.

...

Om leveregler

Det er mange religioner som sier at du skal ha spesifikke leveregler å leve etter, dersom du vil din egen sjel vel. Noen religioner er sterkt knyttet til karma. Dette ordet betyr "handling", eller "fruktene av dine handlinger". Tanken er at dine intensjoner og handlinger vil ha effekt på ditt fremtidige liv, eller din sjel ved et senere tidspunkt.

Jeg er ingen ekspert på å forklare det, og jeg ser heller ikke bort fra at kan finnes forskjellige forklaringer på hva det er. Karma kan være positiv, nøytral eller negativ. Når man får forklart hva karma er, så blir man ikke forklart helt konkret hva du bør gjøre i forhold til den, men istedet invitert til å selv forstå det. Jeg tolker følgende ut fra karma: Du bør velge å være mest mulig velmenende og ha fokus på å gjøre gode gjerninger. Du bør også unngå å gjøre onde gjerninger.

I vitenskapens verden er vi godt kjent med det å teste sine teorier opp mot observasjoner. Karma vil aldri kunne bevises eller motbevises. Noe kan eksistere, selv om det ikke kan bevises eller motbevises. Samtidig er det slik at det som ikke kan bevises eller motbevises, er kanskje noe som ikke eksisterer.

Det å velge å tro på karma, kan kanskje påvirke deg til å ville ønske å gjøre gode gjerninger og ellers være velmenende. Vil du da ha tatt skade av å ha trodd på det, hvis det senere skulle vise seg at karma kun var et fantasi-konsept?

Det kan være at du ikke valgte å tro på karma. Hvis det viser seg at karma ikke er et fantasi-konsept... Tok du skade av å ikke ha trodd på karma? Man trenger ikke å tro på karma for å bygge en positiv karma, gitt at det eksister.


Stopp ett lite øyeblikk, tenker kanskje bloggleser. Hvordan er dette innholdet ment å være interessant for en bloggleser som hverken er spirituell eller religiøs? Jeg har sannelig en utfordring der. Jeg har ikke planlagt det ukentlige innlegg godt nok. Det er kanskje best å brått avslutte innlegget her.

3 kommentarer:

  1. Jeg ser du skriver om det vi pratet om, og jeg synes at tematikken er interessant, og utfordrende. Kanskje er det lettere om du gjør litt mere research, eller leser en spirituell/religiøs bok? Som sagt, er Alchemisten og Siddhartha to eksempler på klassikere av denne sjangeren.

    Forresten så er det ifølge Wikipedia 27 forskjellige definisjoner av ordet spirituell, dvs at det er ingen bred enighet om hva det betyr...

    Ellers har jeg noen forslag til spørsmål du kan stille:
    -hvorfor har enkelte mennesker behov for religion/spiritualitet, og andre ikke?
    -er religion og vitenskap forenelig?
    -hvor mye er det som finnes utenfor våre sanser og bevissthet?
    -har Gud skapt mennesket, eller er det omvendt?
    -hvordan leve et godt, lykkelig liv fylt med mening? Kan man noen gang få 100% fred i sin sjel?
    osv osv. Du får ta det herfra, Geir :)

    SvarSlett
  2. er det mer sannsynlig at karma eksisterer enn at julenissen faktisk eksisterer?

    SvarSlett
  3. Med "julenissen" antar jeg at du mener følgende: En person, ikledd røde klær, med base på Nordpolen og med evner til å personlig levere flere hundretusen millioner pakker til flere hundretusen millioner hjem, og det på mindre enn 24 timer. Isåfall så vil jeg påstå at det er stor forskjell mellom karma og julenissen: Vi kan bevise at julenissen ikke eksisterer. Vi kan ikke bevise at karma ikke eksisterer.

    Det korte svaret blir: Ja, det er større sannsynlighet for at karma eksisterer.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...