fredag 14. juni 2019

Uke 24: Piano og psykologi



Bildet over viser forskjellige noter som jeg har skaffet meg opp gjennom årene.

Jeg begynte å få pianospilling som interesse i desember 2015. Noteheftene som het "Pang på piano", var min introduksjon til å lære å spille. Den gang tenkte jeg bare på å lage en komisk musikkvideo til bloggen, og jeg tenkte ikke på at det kunne utvikle seg til å bli en hobby.

Min pianospilling utviklet seg litt de neste månedene, og jeg laget totalt 3 musikkvideoer i 2016. For den siste musikkvideoen det året, hadde jeg skaffet meg en egen mikrofon for å ta opp lyd. Tidligere hadde jeg kun brukt mikrofonen som var på mobiltelefonen.

I 2017 lagde det som per dags dato er den nyligste videoen. I etterkant følte jeg at jeg burde spilt litt bedre, i tillegg til at jeg burde jobbet mer med videoen. Av en eller annen grunn ble jeg mer passiv med tanke på å lage nye videoer. Jeg har likevel holdt på interessen for å spille piano. I en periode hadde jeg også en slags vane med å skaffe nye noter som jeg kunne spille. Jeg har ikke skrevet om min notesamling på bloggen siden november 2017.

Noter av Michael Jackson hadde jeg kjøpt før anklage-dokumentaren kom. På 1990-tallet likte jeg musikk-videoene til Jackson veldig godt. Jeg hadde også en CD jeg spilte. Anklagene han ble utsatt for på midten av 90-tallet, bidro til at jeg den gang mistet interessen for hans musikk.

Jeg tror det var i fjor en gang, at jeg valgte å skaffe disse notene. Negativt oppstyr rundt artisten hadde dødd litt ut, og han hadde jo aldri blitt dømt for noe. Jeg har fortsatt ikke sett anklage-dokumentaren. Så lenge det ikke finnes noe fellende bevis, så er det kanskje best å ikke dømme artisten på noen som helst måte.

Mye av notene som jeg har lagt til min samling, er musikk jeg hørte som barn, for eksempel:

- Knutsen & Ludvigsen
- Torbjørn Egner
- Alf Prøysen
- Star Wars
- Den lille havfruen
- Løvenes konge
- Pochahontas
- Disney klassikere
- The Julekalender
- Åpningsmelodiene til et utvalg TV-serier som var populære på 90-tallet.

Musikk som jeg har oppdaget i nyere tid inkluderer:

- Tangomusikk
- Yanni
- Ludovico Einaudi
- Musikk fra forskjellige TV-spill.

Med tiden har jeg oppdaget at hva jeg velger å spille, kan være påvirket av hva slags sinnsstemning jeg er i, eller hva slags sinnstemning jeg forsøker å komme i. Av og til spiller jeg for å søke å finne ro gjennom musikken.

Kanskje bloggleser kjenner seg igjen i at ens egen sinnsstemning påvirker hva slags musikk man ønsker å høre. Hva er den mest den avslappende musikken du kjenner til? Har du noen forslag til hva slags noter jeg kan skaffe?

2 kommentarer:

  1. Oi, for et supert tema for et innlegg! Ja, jeg er helt enig med deg om MJ - det er jo bare anklagelser, og ingen bevis. Hans musikk og videoer er noe av det beste som har vært laget noensinne.

    Når det gjelder ny pianomusikk, så har jeg jo anbefalt Yanni, Einaudi og noen flere til deg. For min del, når jeg skal finne ny musikk, går jeg på youtube, utforsker masse, så forsøker jeg å finne noter. Kanskje bare 10% av dette er bra, men man finner ikke dersom man ikke leter ;)

    Og ja, ens egen sinnsstemning har mye å si for hva man vil spille, og hvordan det man spiller, kommer ut. Man kan jo spille den samme sangen på 100 forskjellige måter - det blir aldri helt den samme versjonen som før.

    Til slutt: pianospilling er en veldig fin hobby, så fortsett med det!

    SvarSlett
  2. Fint med variert musikk.. Enya antageligvis mest chill

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...