torsdag 31. august 2017

I dag har jeg forhåndstemt for stortingsvalget 2017


Om forhåndsstemming

I går gjorde jeg et google søk og fant ut hvor i Trondheim jeg kunne forhåndstemme. Jeg synes det er veldig bra av Trondheim kommune å tilby meg hele 7 områder hvor jeg kan forhåndsstemme.

I dag syklet jeg til Kulturtribunen på Ranheim med mitt valgkort og mitt pass som legitimasjon. Personellet ved biblioteket forklarte meg hva jeg måtte gjøre for å stemme. Det ville kanskje gått mye fortere om jeg heller forklarte hvordan jeg trodde det skulle gjøres, og heller be om en eventuell korreksjon, siden jeg har stemt før, og at stemmeprosessen er uforandret fra forrige valg.


Slik gjøres det:

1 Trekk for gardinene rundt de forskjellige stemmesedlene, slik at ingen ser hvilken lapp du velger

2 Trekk fram lappen med partinavnet som du ønsker å stemme på. I mitt tilfelle var det partiet Venstre. Jeg har ikke noen god innsikt i hva som foregår mellom mennesker innad i det lokale Venstre, og hadde derfor ikke behov for å krysse av for politikere fra Venstre som jeg ikke liker.

3 Brett lappen. Vis legitimasjon og få stemmeseddelen stemplet. Valgkort (hvis du har det med) blir makulert.

4 Slipp stemmeseddelen i valg-urnen.

5 Hvis du mener du har gjort et vel-informert valg, kan du nå tillate deg å være en smule stolt over å ha bidratt til det norske samfunn.

For meg er dette riktig tid å stemme, fordi jeg er ganske overbevist om at ingenting radikalt vil endre seg i det politiske landskapet den siste uken før valget. Jeg synes også det er mer behagelig å stemme i god tid, i tilfelle et uhell skulle skje meg på valgdagen, som ville gjort at jeg ikke fikk stemt ( f.eks kraftig forkjølelse eller noe verre).

Hvorfor Venstre?

Det er en helhetlig profil av partiet som gjør at jeg stemmer på dem, men jeg kan likevel nevne en enkeltsak: Min far arvet sin fars gård for over 20 år siden. Denne gården befinner seg i Fauske kommune, i Nordland. Min far har i over 20 år jobbet for SINTEF, som en av Trondheims og Norges største høyteknologibedrifter.

Driveplikten på gården i Fauske har blitt ivaretatt ved at min far har latt en som bor i nærheten drive på det dyrkbare jordareal som min far eier. I følge lover om bo og driveplikt, så har loven inntil nylig krevd at min far må med tiden bo på denne gården, selv om gårds-arealet blir drevet av noen andre.

Min far har holdt på både jobben i Trondheim og huset i Fauske, ved å med jevne mellomrom søke om utsettelse fra Fauske kommune om forhold som som gjelder bo og driveplikt, for så å få dette godkjent. (jeg oppdaterte dette avsnittet 1 sept 2017).

Jeg ville beskrevet gårds-arealet som å lite at det egentlig er ment for selvforsyning av mat. Min far eier i tillegg noe skog i området, som jeg mener er plassert så langt oppe i fjellet i et slikt fjordlandskap, at det ville vært svært upraktisk å drive med skogdrift der.

Lover og regler har inntil relativt nylig vært formulert slik at min far ville blitt presset inn i et ganske ubehagelig dilemma: den norske stat presser min far til å velge mellom å gi slipp på sitt barndomshjem eller slutte i sin jobb i Trondheim, for å fortsatt beholde sitt barndomshjem.

Min far ville ha valgt å gi slipp på jobben, fremfor å gi slipp på sitt barndomshjem, i et slikt dilemma. Dette ville også påvirket meg, siden jeg ville fortrukket at min far hadde forblitt Trondheim, og at hans barndomshjem forble et slags feriested. Heldigvis ser det nå ut som om at min far slipper dette dilemmaet på grunn av endrede regler.

Jeg er ikke så flink til å lese om sakene i voteringsoversikten, men jeg tror det er snakk om sak 11, 12 og 13 i

Endringer i konsesjonsloven, jordloven og odelsloven mv. (konsesjonsplikt, odlingsjord, priskontroll, deling og driveplikt mv.)"

Her er en copy-paste fra sak 11

Votering fordelt på parti
Parti For Mot
Arbeiderpartiet 0 32
Høyre 31 0
Fremskrittspartiet 17 0
Kristelig Folkeparti 0 6
Senterpartiet 0 6
Venstre 5 0
Sosialistisk Venstreparti 0 3
Miljøpartiet De Grønne 0 1

Det er for meg uaktuelt å stemme på partiene som var på mot-siden i denne saken. Altså det er uaktuelt å stemme på Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne.

I tillegg er det for meg uaktuelt å stemme på Fremskrittspartiet, delvis fordi de fremstår for meg som uten ambisjoner i klima og miljøsaken, og at de etter min mening spiller altfor hard å være strengest mulig i spørsmål om innvandring.

Det er ellers veldig lett for meg å velge Venstre fremfor Høyre, uten at jeg kommer til å beskrive det så grundig i dagens innlegg. Jeg er også veldig klar over at Venstres oppslutning på meningsmålinger på omtrent 3,7 %, noe som gjør at de omtrent 0,3 %  fra å være over sperregrensen (som er på 4%). Jeg tipper at det er omtrent 60 % sjanse for at Venstre havner under sperregrensen.



Min far ville sannsynligvis stemt på Arbeiderpartiet hvis de var på for-siden i denne saken.

Hva er dine nyhetskilder om nasjonal politikk?


Enkelte nyhetskilder, for eksempel lokal-aviser som omtaler kanskje Venstre med overskrifter som inneholder et mulder av negative uttrykk, som for eksempel "irriterende" og "uansvarlig".

Jeg ville kalt slike overskrifter som manipulerende overskrifter. Send meg gjerne likner til innholdet av den sort, hvis bloggleser er kjent med den salgs overskrifter. Jeg liker tanken om å ha god oversikt over hvilke aviser og nyhetsmedia som er mest bias mot Venstre.

Selv følger jeg mest med på hva NRK formidler i program som Dax18, Torp og Debatten.  Jeg gir ellers en score 10 av 10, til programmet "Detektor" som NRK sender. Dax18 ser jeg fram til hver ukedag. Aftenposten skriver etter min mening av og til fornuftige ting innen politikk. Jeg synes ellers at det er alt for få lokale politikere som er godt synlig i Trondheims-avisen Adresseavisen, som er min lokal-avis. Jeg har likevel inntrykk av at dette handler om at de lokale politikerne ikke føler mer behov for synlighet.


Om valgomater

Jeg har testet ut valgomaten til NRK.  Jeg liker at man underveis blir informert om hvilket parti man bør stemme på ut fra hvert enkelt spørsmål. Jeg må innrømme at jeg løser denne valgomaten omtrent på samme måte som jeg ville jukset i kortspillet kabal. Jeg er forutbestemt på at jeg kommer til å stemme på Venstre og justerer svar underveis, slik at jeg ved spørsmål siste spørsmål ( nr 24 ), er sikker på at Venstre blir vinneren.

Problemet med valgomater er at jeg i mange sammenhanger ikke har nok innsikt til å komme en god avgjørelse om jeg er for og imot. I tillegg kan det fort bli at man ut fra valgomater stemmer imot egne interesser, fordi NRK kanskje ikke klarer å finne det spørsmålet som bør være viktigst for deg. For eksempel blir ikke bo og driveplikt- problematikken nevn i valgomaten, selv om det er en av de viktigste tema for meg.

Hva tror jeg blir utfallet ved valget?

Jeg synes at årets Stortingsvalget virker svært uforutsigbart. I utgangspunktet tror jeg meningsmålinger er relativt riktige. Akkurat nå ser det ut som om det er 60 % sjanse for at Miljøpartiet De Grønne ( 4,1 %) kommer over sperregrensen. Venstre ( 3,7 %) har kanskje 40 % sjanse, Rødt (3,1%) har kanskje 20 % sjanse, Kristelig Folkeparti (4,8%) har kanskje 90% sjanse, Sosialistisk Venstreparti (5,9) har kanskje 95% sjanse, og Senterpartiet (10,7%), Fremskrittspartiet (14,4%), Høyre (23,8%) og Arbeiderpartiet (27,5%) med 99% sjanse.

Styrkeforholdet mellom partiene ser også ganske uforutsigbare ut. Miljøpartiet De Grønne har lovet å ikke samarbeide med Fremskrittspartiet, mens Arbeiderpartiet har lovet å ikke samarbeide med Miljøpartiet De Grønne. Likevel ser det ut som om det kan bli slik at hverken en samarbeidsregjering bestående av SV, AP og SP eller en samarbeidsregjering bestående av FrP, H, V og KrF vil gi et flertall på 50 %. Jeg ser derfor ikke bort fra at KrF kan finne på å skifte side.



4 kommentarer:

  1. Så bra at du forhåndsstemte. Jeg har tenkt å gjøre det selv snart, selv om jeg ikke er 100% sikker på hvilket parti. Jeg tok også NRKs valgomat, og der fikk jeg noen overraskelser. Er uansett utrolig sterkt imot FrP, og misliker også Høyre pga. deres toleranse til Listhaug & co sine påstander. Liker godt Støre som person og politiker, men har en del ting jeg ikke er helt enig med Ap. Prøver likevel å stemme mest mulig rasjonelt og slik at det blir mest mulig rettferdig for hele samfunnet og ikke bare gagner meg selv. Her er det etter min mening viktig å ikke bare stemme på enkeltsaker, men se ting i større perspektiv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva er din mening om resten av partiene som er over 3 % på meningsmålingene?

      Slett
  2. Bra du har stemt Geir. Skal selv forhåndstemme på torsdag.

    SvarSlett
  3. flott med en informativ valgblogg. Bra det ikke bare går i fotball og odds. godt valg godtfolk

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...