søndag 14. september 2014

Trond som statsleder

Å unngå de negative tankemønster


Lørdag kveld tenkte jeg at det var på tide med å lage ukens innlegg. Jeg var ikke helt sikker på hva jeg skulle skrive om. Jeg vurderte å skrive et ærlig innlegg om hvorfor min trivsel ikke var optimal. I mitt sinn hadde jeg tenkt at jeg hadde oppdaget tidenes mest demotiverende tanker. Jeg innså at det ikke ville være til hensikt å ytre slike tanker, fordi det kun ville gi grobunn for negative tankemønster.

Hvis jeg skulle skrive ned fasit på mest demotiverende, burde jeg isåfall funnet opp fasit på hvordan unngå å tenke på denne fasit, da den først er nevnt. Videre tenkte jeg at dersom man skal formidle en sannhet som er trist, bør det gjøres på en slik måte at formidlingen ikke bidrar til ytterlige tristhet for noen part.

Jeg kan i korthet nevne de ting som tror gjorde at jeg hadde begynt å tenke litt negativt. Jeg har hatt til vane å nærmest daglig besøke enten Kristian, Stine eller Teodor, de hadde dratt til Lakselv i Finnmark, mens jeg forble i Trondheim. Kristian skulle etter sitt opphold i Lakselv videre til Zambia for å gjøre bistands-arbeid. For å si ting litt enkelt så mangler jeg visdom å komme med hvis den ensomme tilværelsen inntreffer. Jeg tror den ensomme er en som lett kan bli passiv.

Jeg har også tidligere tenkt at det å drive med tango, var et element ved hverdagen som gjorde at jeg kunne være trygg på at jeg i fremtiden ville trives. Jeg ser at et slikt tankemønster var unyttig. Men nok om det. Jeg fant ut at jeg kunne introdusere min far Trond til dataspillet Democracy 3 for så å lage et innlegg om dette.


Tronds parti


Jeg hadde åpnet spillet "Democracy 3" og la til sosial-engineering ekspansjonen, og fra workshop la jeg til kun en mod som het lgbt-rights (altså tema som dreier seg om rettighetene til de som er lesbisk, homo, biseksuelt og trans-personer). Jeg kan med en gang si at ikke alle dataene som spillet presenterer, stemmer overens med virkelighetens data.

Jeg spurte: "Hvis du skulle funnet opp et politisk parti, hva skulle det hete?". Her kom det ikke noe umiddelbart svar, så jeg foreslo at vi midlertidig bare skulle kalle det for "Tronds parti". Videre spurte jeg om dersom han var statsleder, om han ville satt der i 3, 4 eller 5 år. Her var det 5 år som ble valgt. Hvilket land han var statsleder for hadde jeg tenkt å under-kommunisere, men jeg kan si at det var USA.

Jeg mente at en logisk første tilnærming var å balansere budsjettet, siden landet var i gjeld og det var budsjettert med en økende gjeld. Det logiske spørmålet var dermed: "Da landet i utgangspunkt budsjetterer med økt gjeld, ville du redusert statens utgifter eller økt statens skatter, for å komme i en budsjett-balanse?". Vi så først på hvordan det var skattet, for eksempel 31% skatt på inntekt, pluss for eksempel en lav varesalg-skatt. Dette så greit ut. Det var ikke fristende å øke noen skatter. Da måtte vi se på om det var mulig kutte på utgiftene.

Den dyreste utgiften var på budsjettet til militæret som utgjorde omtrent 20%, og var beskrevet som en overveldende styrke. Trond så det ikke naturlig å redusere militærbudsjettet. De nest største utgiftene gikk til budsjettet til statlig pensjon, skole, vedlikehold veier med noe ekspansjon, tog, nasa og støtte til vitenskaplig forskning. Jeg måtte minne på Trond at det ikke var aktuelt å øke utgiftene til for eksempel mer penger til forskning, da landet var i en gjelds-situasjon og første målet var å balansere budsjettet.



Vi fant etter hvert en utgift vi ville kutte ned på, og det var helserelaterte utgifter knyttet til alkoholisme. Her var det presentert flere årsaker til alkoholismen, blant annet alkohol-loven, mangel på en ekstra alkohol-skatt, fattigdom og arbeidsledighet. Da alkohol-loven var satt til 21 år for kjøp av alkohol, var det ikke ett alternativ å hverken øke eller redusere alderskravet. Trond var for at det kunne planlegges å innføre en ekstra alkoholskatt på 12%.

 Da jeg fortalte Trond at selv om vi ble kvitt utgiften som var redusert til alkoholisme, ville vi likevel budsjettere med økt gjeld. Kanskje var det ikke til å unngå at skatter måtte økes, foreslo jeg. Trond svarte med at han ville ha en pause i spillet, og at han kunne sette seg ordentlig inn i spillet senere. Vi avsluttet så spillet, og Trond ville i stedet se på "skal vi danse", som gikk på tv.

5 kommentarer:

  1. Hvis du føler deg ensom mens krille og familien er borte, er det bare å komme på besøk til brageknappen.Jeg kunne også trengt litt selskap, da jeg også er ensom i ny og ned. Eller du kan komme uansett. så og si når som helst egentlig.

    Jeg har aldi tenkt på det før, men jeg tror pappa ville gjort en meget god jobb som statsleder.

    SvarSlett
  2. Jeg hadde også stemt på Trond som statsleder. Er det en sikker link i vitenskapens navn mellom billig alkohol og alkoholmissbruk?

    SvarSlett
  3. Finnes det Monica Lewinsky i Democracy3 ?

    SvarSlett
  4. Det finnes skandaler av den sort i "Democracy 3", hvis noe slikt skjer legges det til minus i fornøydhet bland alle og som oftest mest misnøye til hos sosialistene.

    Om det stemmer at det er sammenheng mellom de utfall spillet gir, vet jeg ikke. Spillet har ikke lagt til vitenskaplige referanser.

    Besøke brageknappen vurderes.

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke fulgt med på bloggen på lenge. Synd Trond ikke fullførte spillet... hadde vel regnet med såpass. Fornuftig å skattlegge brukere av alkohol siden man må bruke store summer på alkoholisme..

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...