lørdag 22. juni 2013

Geir og været


Det har herjet uvær i det norske land nylig, og dette uværet har blitt gitt navnet "Geir". Jeg kom på ideen om å lete etter overskrifter i norske nettaviser for å utforske følgende:

1 Om de før eller siden benytter de samme overskriftene.
2 Om det formuleres i overskriften at det er snakk om ekstremvær/uvær, eller om man får inntrykk av en slem "Geir".
3 Om det er mulig å hente inspirasjon til eventuelle bloggoverskrifter  til egen blogg


Overskrift fra avisen GD: "Forbereder seg på Geir" (link). Denne kunne jeg forsåvidt brukt på egen blogg. At en geirknappens blogg ikke kommer til å handle om Geir er vel ganske utenkelig, ergo vær forberedt på Geir.

En overskrift fra Nrk: "Venabu hardest rammet av "Geir" (link). Kunne brukt denne som overskrift på egen blogg dersom jeg noen gang skal til området. Har faktisk aldri hørt stedsnavnet før, og stedsnavnet dukker ikke opp norsk eller engelsk wikipedia-søk. Hvordan jeg eventuelt skulle ramme Venabu hvis jeg først drar dit, det vet jeg ikke. Kanskje kjøpe all iskrem som selges i alle deres butikker, slik at de går tom. Eventuelt kle meg i løpsgaselle-superheltkostyme og sjokkere lokalt.

Overskrift fra VG: "«Geir» greiere enn ventet " (link). Kan brukes på egen blogg dersom jeg er greiere enn ventet.

SÅ har vi overskriften: "Geir rammet Sør-Norge".  Dette ble skrevet av ANB-NTB.  Såvidt jeg kan skjønne så er NTB er Norsk telegrambyrå (link), og ANB er avisenes nyhetsbyrå (link), og forkortelsen er vel et samarbeid mellom de to. Det er antageligvis 30 eller flere aviser som har samme innholdet. AN (Bødø), BA (Bergen), SA (Sarpsborg) og utallige flere har jeg oppdaget at benyttet seg av samme innholdet. Her er et eksempel AN (link) og BA (link).

For overskriften : "Geir gir seg" fant jeg tilfelle der avisene hadde lik overskrift men litt ulikt innhold, men da var det for eksempel snakk om omskrivning av det NTB skrev, som ikke var så veldig forskjellig av det NTB skrev. Likevel fulgte stort sett samme eksempel her også.

Grunnet dette systemet, innser jeg at jeg ikke vil finne så mange overskrifter som dreier seg om Geir og vær. Ikke bare bruker avisene samme tekst, men også samme bilde og gjerne også samme web-design layout.

"Geir" været er såvidt jeg skjønner ikke snakk om noen alvorlig vær-katastrofe, og det kunne kanskje dermed like gjerne rammet mer enn kun Sør-Norge. For eksempel kunne "Geir" også rammet litt svenskene og danskene, slik at jeg kunne utforsket nettaviser i disse land. Tviler på at også de ville bruke NTB som kilde. Hadde været oppstått i Danmark først, så hadde de vel kalt været for "Søren", og i Norge hadde vi kanskje kalt det for "Søren heller".

2 kommentarer:

  1. Kan uværet ha en direkte link til bloggknappen? Montro hvordan været Geir fikk sitt navn..

    SvarSlett
    Svar
    1. Meteorolog som fikk en Geir assosiasjon med vær kanskje...

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...