mandag 10. januar 2011

På sporet av det mest idiotsikre man kan lære?

I dag hadde jeg første forelesning i et fag som heter didaktikk. Det handler om pedagogikk i skolen. Pedagogikk tar for seg det foregår både i og utenfor klasserommet, mens didaktikken tar for seg en hovedsaklig forståelse av pedagogikken i klasserommet. På hvilken måte kan det være mer idiotsikkert enn filosofisk pedagogikk og idehistorie? Vel... Selve forelesnings og seminar-rommet er jo noe tas opp i et slikt fag. Ettersom jeg skal tilbringe en rimelig mengde tid i slike omgivelser, så er det rimelig å anta at læreren i faget vet hva som fungerer.

I mitt hode oversetter jeg didaktikk til: "læren om hvordan man skal lære å bli klok i en skolesituasjon". Læreren som lærer bort dette faget har også skrevet læreboken selv. Jeg satser på at ingenting kan gå galt.

2 kommentarer:

  1. Kaotisk = gøy? Idiotsikkert = kjedelig?

    SvarSlett
  2. krøkkebær - san11. januar 2011 kl. 18:17

    går vel rett i dass med inspirasjonen i dette faget også? kanskje det blir håpløst kjedelig?

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...