torsdag 13. juni 2024

Blir det for mye negativitet fra denne bloggeren?


Jordkloden er som en stor båt som man ikke kan forlate. Det er umulig for meg å ikke legge merke til mye av det som foregår i denne båten som ikke er bra.

Jeg liker ikke at Taliban nekter folk å spille musikk i Afghanistan. Det er urettferdig at så dumme folk får lov til å bestemme over andre. Noen må gjøre noe for å bli kvitt urettferdighetene, tenker man kanskje. Samtidig er ser man gjerne sine egne begrensninger.

Selv om jeg kan bruke relativt få sekunder på å se på en meningsmåling, kan denne informasjonen ta opp mye plass i hodet. Hvis flertallet ønsker noe som en selv regner som dumt, blir som å være i en båt det flertallet er interessert i å lage flere hull i den båten.

Når jeg ser er globus, vil jeg kanskje først tenke på nasjoner og politiske problemer, som igjen kan gjøre at jeg tenker på menneskehetens fremtid med et litt bekymret sinn. I en globus kan jeg i stedet se etter klodens kulturrikdommer. Hva er verd å ta vare på av menneskehetens kulturarv? Kanskje bloggleserer har noen meninger.

Jeg begynte å tvile på meg selv etter at jeg sist skrev blogginnlegg. Det er ikke nyttig å invitere leserne til bekymre seg over ting de ikke kan gjøre noe med. Kanskje vil det innlegget jeg skrev kunne oppleves slik.

Kanskje jeg må innrømme om meg selv at jeg ikke alltid er så flink til å se etter eller fokusere på ting som er positivt. Jeg bør huske å gi mer plass til positive eller konstruktive tema, selv om jeg ikke har talent for det.

Å klare å være positiv dreier kanskje seg mye om skjønne hvor man skal lete, men at det er heller ikke åpenbart hvor man skal lete (hvis det også skal være en realistisk optimisme).

En person som kjeder seg, klarer ikke nødvendigvis å finne en måte å bli kvitt sin kjedsomhet. I et slikt tilfelle må noe interessant oppdages, slik at kjedsomheten forsvinner. Grunnen til å være positiv må også kunne oppdages. Det å klare å være positiv er kanskje også en vanesak.


1 kommentar:

  1. Ditt innlegg kan oppleves som noe negativt, men det inneholder også selvrefleksjon og en bevissthet om nødvendigheten av å fokusere på det positive. Det er en balanse mellom å erkjenne utfordringene og å lete etter det konstruktive

    Denne refleksjonen er nyttig fordi den viser en vilje til forbedring og til å engasjere leserne på en måte som kan være mer oppmuntrende og inspirerende. Så selv om du innser at det kanskje er en tendens til negativitet, er det for meg tydelig at det er et ønske om å skape en mer balansert og positiv tilnærming.

    Å trene seg til å bli mer positiv er en prosess som involverer bevisst endring av tanke- og atferdsmønstre. Her er noen konkrete strategier og teknikker som kan hjelpe:

    Øv på takknemlighet
    Daglig journal: Skriv ned tre ting du er takknemlig for hver dag. Dette kan være små eller store ting.
    Takknemlighetsbrev: Skriv et brev til noen du setter pris på og fortell dem hvorfor du er takknemlig.

    Positiv selvsnakk
    Erstatt negative tanker: Når du merker at du tenker negativt, prøv å erstatte disse tankene med mer positive og realistiske tanker.
    Affirmasjoner: Bruk positive utsagn om deg selv, som "Jeg er kapabel og sterk", og gjenta disse regelmessig.

    Mindfulness-praksis: Øv deg på å være til stede i øyeblikket, uten å dømme dine tanker og følelser. Dette kan hjelpe deg med å få et mer positivt perspektiv.
    Guidet meditasjon: Bruk apper eller videoer som kan hjelpe deg med å starte en meditasjonspraksis.

    Fysisk aktivitet
    Trening: Regelmessig fysisk aktivitet frigjør endorfiner, som kan forbedre humøret og redusere stress.
    Yoga: Kombinerer fysisk aktivitet med mindfulness, noe som kan bidra til økt velvære.

    Sosiale relasjoner
    Tilbring tid med positive mennesker: Omgi deg med personer som har en positiv innstilling.
    Gi støtte til andre: Å hjelpe andre kan gi en følelse av mening og bidra til egen lykke.

    Sett realistiske mål
    Kort- og langsiktige mål: Sett deg mål som er oppnåelige og som gir deg noe å se frem til.
    Feir små seire: Anerkjenn og feir små fremskritt mot større mål.

    Lær noe nytt
    Hobbyer og interesser: Å lære noe nytt kan gi en følelse av mestring og øke selvtilliten.
    Kurs og utdanning: Meld deg på kurs eller utdanningsprogrammer som interesserer deg.

    Reduser stress
    Stressmestringsteknikker: Øv på teknikker som dyp pusting, progressiv muskelavslapning eller yoga for å redusere stressnivået.
    Organisering: Hold orden i ditt fysiske og mentale rom for å redusere stress.

    Fokuser på løsninger, ikke problemer.
    Problemfokusering: Når du møter utfordringer, fokuser på mulige løsninger fremfor å dvele ved problemene.
    Lær av feil: Se feil som læringsmuligheter og en del av utviklingsprosessen.

    Profesjonell hjelp
    Terapi eller coaching: Hvis du har problemer med å gjøre endringer alene, kan en terapeut eller coach hjelpe deg med å utvikle positive tanke- og atferdsmønstre.
    Ved å inkorporere disse teknikkene i ditt daglige liv kan du gradvis utvikle en mer positiv holdning og forbedre din generelle trivsel. Det viktigste er å være tålmodig med deg selv og huske at endring tar tid.



    God helg!

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...