mandag 1. november 2021

Noen tanker om Manchester United


Ole Gunnar Solskjær sliter. Etter 146 kamper som fast trener (30. mars 2019) kan han ikke skylde på å ha fått for liten tid. Han kan heller ikke skylde på å ha fått for få signeringer. La oss se på noen av signeringene.

Jadon Sacho.

Prislapp: 85 millioner euro.
Ukelønn: £375,000
Forventet rolle: Vingspiller som bør starte i minst 70% av kampene.
Nåværende rolle: Har startet i 3 av 10 kamper.

Donny van de Beek.

Prislapp: 39 millioner euro.
Ukelønn: £110,000.
Forventet rolle: Å spille fotball i fotballkamper.
Nåværende rolle: Har fått totalt 6 minutter spilletid så langt i sesongen.

Cristiano Ronaldo.

Prislapp: 15 millioner euro.
Ukelønn: £480,000
Forventet rolle: Å score mange mål. Å vinne trofeer.
Nåværende rolle i United: 4 mål på 7 kamper.

Tanker: Hvis en klubb signerer en spiller som Sancho, så bør han også brukes i fotballkamper. Beek er nesten helt garantert langt bedre enn den spilletiden han har fått tilsier.

Hvis det ikke blir mange mål med en spiller som Ronaldo, så kan det tyde på at Solskjær og trenerteamet ikke vet hva de skal gjøre for å opprettholde hans gode scoringsstatistikk. Foreløbig ser det ikke ut som en sesong hvor Unitid vil hente noen trofeer.


La oss se på hvilke spillere som har fått mye spilletid.

Luke Shaw: 90 minutter i 9 av 10 kamper.
Aaron Wan-Bissaka: 90 minutter i 10 av 10 kamper.

Tanker: Spillere som Shaw og Bissaka kan fort bli utslitt av kampprogrammet de blir utsatt for. Innbyttere for disse spillerne har ikke fått noen kamptrening. Jeg spår problemer for Solskjær når det blir skade på en av dem.

Hva med Paul Pogba?

Prislapp: 105 millioner euro.
Ukelønn: £290,000
Forventet rolle: Å være en av lagets største stjerner.
Nåværende rolle: Kommer antageligvis til å forlate klubben ved sommeren 2022.

Tanker: Dette er et tegn på svært dårlig økonomisk klubbdrift.

Jeg tror sannheten om dagens United er følgende: Ole er langt fra en veldig god manager. Kanskje finnes det en tro om at han og trenerteamet kan lære på jobben. Kanskje sannheten også er at de lærer altfor sakte. Kan det forresten være at Ole har hatt mye flaks som trener?

Et perspektiv som kan være nyttig å ha med seg er at Chelsea vant Mesterligaen i år. Manageren ble ansatt 26. januar i år.


Om fotball generelt.

Jeg har ikke så mange meninger om fremtiden til United. I utgangspunktet bryr jeg meg ikke så veldig mye om fotball lengre. Jeg ser bare noen av Uniteds kamper, som igjen er avhengig av hvor interessert mine nærmeste omgivelser er i å se kamper.

Jeg føler at tendenser er at kapitalisme ødelegger fotballen. Jeg merker meg at TV2 sin Premier League pakke koster 669 kroner i måneden. Jeg synes det er omtrent 1000% dyrere enn det burde. Hvordan kan man protestere mot utviklingen? Er eneste alternativ å slutte å se på det?

Jeg har i år blitt negativt overrasket over utviklingen om rettigheter til Mesterligaen. Jeg synes at kampen mellom Paris SG og Man City burde blitt sendt på TV. Jeg ville ansett den TV-kanalen som helt ubrukelig, hvis det ikke var for at de også sender sjakk.

1 kommentar:

  1. Ja blir spennende å se på Man U og Ole sin situasjon fremover. I mellomtiden tapte de fortjent hjemme mot City, og synes å slite veldig for tiden.

    Sancho og særlig van de Beek har vært store skuffelser, men Ronaldo har nok vært en super signering for dem, og reddet dem mange ganger - selv om jeg aldri har likt ham.

    Enig i at norske tv-kanaler burde sende PSG mot City, men tydeligvis er ikke nordmenn interessert i disse lagene, bare på Man U og Liverpool stort sett, slik har det vært i årevis. Eller kanskje i Dortmund, fordi Haaland spiller der. Veldig dumt, må jeg si. Kan også være at mange ville ha sett på andre lag, men at tv-kanalene tror de ikke kommer til å tjene penger på det. Hvem vet.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...