fredag 10. juli 2015

Knappebloggers nye støydempende enhet


I dag skaffet jeg meg støydempende hodetelefoner. Disse er passivt støydempende, som vil si at de demper støy selv om jeg ikke bruker dem til å høre på digital lyd. Støydemping uten musikk var den mest viktige funksjonen for meg. Med andre ord: Jeg skaffet meg altså hodetelefoner med hensikt å høre mindre lyd. Andre viktige funksjoner for meg var at de hadde lett vekt, var behagelig utformet rundt øret, og at de så ut som hodetelefoner og ikke hørselsvern.

Jeg har allerede testet de i forskjellige miljøer. Første sted jeg testet dem var i en kafeteria. Det ble med en gang klart for meg at disse ville kun dempe en viss prosentandel av lyd. Deretter testet jeg dem i et miljø der det var risiko for støy fra maskiner, radio og menneskesnakk samtidig. Jeg fikk inntrykk av at enheten var mest effektiv til å dempe støy fra maskiner. Deretter var de mest effektiv til å dempe støy fra radio, avhengig av hvor høyt volumnivå radioen av innstilt på.

De var kanskje minst effektiv til å dempe støy fra kvinnestemme. Dette tror jeg skyldes tonefrekvensen som stemmebånd til gjennomsnittlig kvinne avgir. Jeg kan tenke meg at det fra produkt-utviklernes ståsted, kanskje er vanskelig å finne opp en støydempende enhet som er spesielt effektiv til å dempe den lyd som gjennomsnittlig kvinnestemme avgir.  Men dette ville vært en hovedfunksjon for meg i en eventuelt forbedret versjon av produktet. Eventuelt ville det kanskje være best med en enhet som dempet all støy 100%.




Senere forsøkte jeg å teste på sykkelvei nær bilvei, der det er risiko for støy fra bildekk. Men jeg fant ingen god måte å bruke hjelm og hodetelefoner samtidig. Med dem over hjelmen ble det for mye distanse øret.


Mitt andre påfunn fungerte heller mindre godt.


Jeg testet dem uten hjelm i kort distanse. God kontakt fra hodetelefoner til var essensielt for god funksjon. Jeg la merke til at disse ikke kunne dempe lyden av den støy som oppstår når det kommer mye vind på hodetelefonene. Hadde aerodynamisk utforming fungert godt her mon tro.

Prisen for slike støydempende hodetelefoner var på rundt 2000 kr. Jeg ville sikkert betalt mer hvis det fantes noe som kunne dempet støy 100% og så ut som hodetelefoner, og var lettvektig og behagelig.

4 kommentarer:

  1. Neeeeei, ikke ledning?? Blåtann er uslåelig mann !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen blåtann. Praktisk med avpluggbar ledning begge ender.

      Slett
  2. Det vill hjulpet om blogger faktisk nevner enheten med navn og modell. Er de veldig varm rundt ørene?

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...