onsdag 7. desember 2022

Jeg kjøpte en tverrfløyte


Det er i hovedsak 3 grunner til at jeg nylig valgte å kjøpe meg en tverrfløyte. Den mest hovedsaklige grunnen er at jeg liker lyden som kan komme fra en slik fløyte. Enkelte musikalske verk kan ved hjelp av fløyten få et ekstra lag av mystikk og fredfullhet ved seg.

Den andre grunnen er at jeg begynte å forestille meg at det ikke kom til å bli så veldig vanskelig å lære seg å spille dette instrumentet. Fra før av kan jeg å spille piano, fiolin og gitar. Siden jeg allerede kan lese noter, forestilte jeg med at den hovedsaklige utfordringen med en fløyte er å finne ut hvor tonene er plassert.

Den tredje årsaken er at en slik fløyte har relativt lav vekt og tar liten plass. Det er særdeles upraktisk å ta med seg et piano til en hytte på fjellet. En tverrfløyte en mye enklere å ta med seg.


Mitt førsteinntrykk av fløyten var at den var så fin at jeg nesten ikke turte å røre den.


Det kom med en guide for hvordan jeg skulle sette den sammen. Siden fløyten så skjør ut, valgte likevel å dobbeltsjekke med informasjon på Internet.


Fløyten er en Trevor James TJ 5x. Jeg valgte denne fordi jeg tenkte at instrumentet ville leve opp til minstenivå av kvalitet, uten å koste for mye. Kanskje jeg kunne kjøpt en bedre fløyte til tilsvarende pris. Jeg syntes det var for lite av kjøperguider på nettet til å kunne finne ut av dette.


Jeg fikk fløyten på mandag. Å lære å spille fløyte har vært vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg. Jeg har funnet ut at det ikke er åpenbart hvordan man skal blåse for å lage en lyd. Det er enda mindre åpenbart hvordan man skal blåse for å lage en optimal lyd. Jeg eksperimenterer også med hvordan jeg skal klare å lage en lavest mulig mulig lyd. Det virker som om det må være et minimumsnivå av blåsestyrke for at det i det hele tatt skal oppstå en lyd.

Frem til i dag har til nå kun lært å spille notene A, B og C. Jeg må trykke 4 knapper samtidig for å spille en A. Jeg er ganske sikker på at man er avhengig av en guide for å finne ut hvordan man skal spille toner. Jeg føler meg litt klønete når jeg spiller. Tid og tålmodighet er vel det som trengs for å bli mindre klønete.

1 kommentar:

  1. Dette tror jeg var en super lur investering, Geir! Å lære seg å spille et nytt musikkinstrument er noe av det smarteste man kan gjøre tror jeg. Ikke bare får du mye glede av det (etter hvert), men det utikler/stimulerer hele hjernen, og gjør at man blir både mere musikalsk og sensitiv/følsom for musikk.

    Nå må du nok være veldig tålmodig med fløyten din, og ha nok disiplin til å øve regelmessig. Men først må du vel lære deg å finne notene, hehe, så jeg tenker at om ikke du finner noe bra lære-instruks eller videoer på nettet, bør du kanskje starte med noen musikktimer hos en profesjonell musiker, slik at du kommer i gang. Dette blir bra!

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...